fbpx

Rekrutering

Rekrutering

Alle bedrijfsleiders van KMO’s weten inmiddels dat het zoeken van nieuw talent een ongelooflijke opgave is. Voornamelijk het creëren van voldoende instroom van goede kandidaten is toch wel een uitdaging. Een goede rekruteringsaanpak creëert naamsbekendheid en zorgt ervoor dat kandidaten op zoek kunnen gaan naar het juiste bedrijf. Hier onze 5 tips om jouw rekrutering te verbeteren en ‘The War for Talent’ te winnen.

1 Start met de vacaturetekst

Het is heel belangrijk om te starten vanuit de vacaturetekst. Zorg dat die goed is opgesteld, gestructureerd en aanspreekt bij jouw doelgroep. Maak niet de fout om te gaan copy-pasten van collega’s, concurrenten of het web. De vacaturetekst moet voornamelijk vanuit jezelf komen om erkenning te krijgen.

2 Ga viraal

De vacaturetekst is klaar. Deel deze nu op alle mogelijke kanalen die je kent: LinkedIn, Facebook, Instagram,… Vergeet vooral ook je eigen website niet. Hoe meer kanalen je gebruikt, hoe meer bereik je zal hebben.

3 Gebruik je eigen netwerk

Voor heel wat KMO bedrijfsleiders is het nog altijd een beetje een schroom om hulp te vragen. Het is volstrekt normaal om je eigen netwerk in te zetten om te laten weten dat je op zoek bent naar nieuwe collega’s. Hier is absoluut niks mis mee. Het is zelfs positief want het vertelt een groeiverhaal en iedereen vindt dat leuk. Ga er dus gewoon mee aan de slag!

4 Medewerkers als ambassadeurs

Gebruik jouw bestaande medewerkers door van hen ambassadeurs te maken. Zorg ervoor dat zij mee op zoek gaan naar hun nieuwe collega. Dit kan op allerlei manieren: een wedstrijd uitschrijven, een referralsysteem opzetten,… Wees creatief en bevraag je werknemers. Zorg ervoor dat het aantrekkelijk is voor hen. Uiteindelijk zijn zij het uithangbord van jouw bedrijf, dus maak van hen ambassadeurs.

5 Een positieve kandidatenervaring

Vaak gebeurt het op de markt dat mensen hun CV insturen en een hele tijd geen feedback ontvangen. Dit is natuurlijk een stukje nefast voor uw imago als bedrijf. Zorg daarom voor een positieve kandidatenervaring. Zorg dat het rekruteringsproces snel en efficiënt is.

 

Als dit allemaal goed zit, dan ga je zeker voldoende ervaring en expertise aan de dag brengen om instroom te verzekeren. Veel succes!